Bezdetné domácnosti utrácajú za svojich štvornohých miláčikov viac

1 3258

Bratislava 3. apríla (TASR) – Štvornohých miláčikov, strážcov a kamarátov, ktorí mňaukajú a štekajú, nájdeme v slovenských a českých domácnostiach naozaj veľa. Vypovedá o tom aj fakt, že krmivo pre psov alebo mačky v roku 2013 nakúpila viac než polovica českých domácností a viac než 40 % slovenských domácností. Tieto zistenia vyplývajú zo Spotrebiteľského panelu firmy GfK.

Kúpa domáceho miláčika rozhodne nie je posledná investícia do tohto chlpatého kamaráta, a aj keď sa v posledných rokoch mohlo zdať, že kupujúci na svojich štvornohých kamarátoch nechcú príliš šetriť, a že kríza sa tohto trhu výraznejšie nedotkla, aj tieto časy sú už minulosťou.

„Priemerný výdavok sa aj v uplynulom roku síce prehupol v Českej republike cez hranicu dvoch tisíc korún na jednu domácnosť, ale oproti roku 2012 je to o viac než sto korún menej,“ konštatuje Ladislav Csengeri zo spoločnosti GfK. „Na prvý pohľad to za jeden rok nevyzerá ako veľký rozdiel, ale v konečnom úhrne to znamená, že sa celkové výdavky českých domácností znížili o viac než tristo miliónov, čo iste nie je zanedbateľné číslo.“

Na Slovensku sa v minulom roku priemerná útrata dostala skoro k 70 eurám na jednu domácnosť. Napriek tomu, že priemerná útrata medziročne vzrástla, celková kategória zaznamenala pre odlev kupujúcich medziročný pokles o viac než 2 milióny eur. Snaha viacej si strážiť svoje výdavky sa zrejme podpísala aj na nižšej priemernej útrate za jednotlivé nákupy v Čechách. Nemalou mierou k tomu prispel aj zvyšujúci sa podiel nákupov v akcii. Takmer 40 % útraty českých domácností na túto kategóriu nakupovali prostredníctvom akčných nákupov.

Oproti tomu sa na Slovensku nakupuje v akcii menej. Na akciové nákupy tu pripadá len o niečo viacej než jedna pätina výdavkov domácností, teda výrazne menej než v Čechách.

„Aj keď štvornohý člen rodiny často prichádza v súvislosti s plnením detských prianí, hrajú domácnosti s deťmi v tejto kategórii v oboch krajinách viac-menej druhé husle. Jednak sa na výdavkoch na túto kategóriu podieľajú len asi pätinou, ale tiež v priemere na jedného kupujúceho míňajú výrazne menej, než bezdetné domácnosti. Tento rozdiel je prevažne viditeľný u krmiva pre mačky, kde české domácnosti bez detí minú v priemere takmer dvakrát viac než domácnosti s deťmi. Na Slovensku je tento rozdiel viac zrejmý u krmiva pre psov, za ktoré bezdetné domácnosti minú v priemere až o 40 % viac, než domácnosti s deťmi,“ dopĺňa Csengeri.

TASR
Ilustračné foto: TASR/AP

  • Alexandra Pavelková

    U nás je to približne tak, len by som doplnila, že lacnejšie a zdravšie je chovať mačky a psy mäsom a drahé krmivá používať len ako doplnok stravy alebo v prípade nedostatku času. A že k zvieratkám sa výrazným počtom utiekajú aj staršie páry, ktorým už deti „vyleteli z hniezda“, a zatiaľ k rodičom nepriviedli vnúčence. Ale nepoznám žiadneho chovateľa, ktorý by dával prednosť mačke či psovi pred svojím dieťaťom alebo vnúčaťom.